Gertjan (1971) studeerde muziektherapie aan de Hogeschool Nijmegen. Hier ontdekte hij zijn passie voor componeren. Na zijn afstuderen ging hij in Enschede compositie studeren bij David Rowland en piano bij Fred Oldenburg. Door David Rowland werd hij uitgedaagd te zoeken naar een persoonlijke muzikale taal die zich kenmerkte door expressieve structuren, ontstaan door retorische figuren met een persoonlijke, symbolische lading aan elkaar te verbinden. Hij deed een Master compositie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag waar hij studeerde bij Louis Andriessen, Gilius van Bergeijk en Martijn Padding. Ook volgde hij bij Rafael Reina twee jaar lang de cursus Contemporary Music through Non-Western Techniques, waarbij hij zich verdiepte in Karnatische (Zuid-Indiase) microtonale en ritmische compositietechnieken. Hij schreef voor uiteenlopende musici en ensembles, zoals het Schönberg ensemble, het Radio Kamerorkest (o.l.v. Peter Eötvös) en ensemble insomnio.
Naast vrij, autonoom werk maakt hij onder de naam Musica Nova sinds 2012 ook toegepast werk als filmcomponist. Hij werkte daarbij onder meer samen met de regisseurs Hans Heijnen, Hanro Smitsman, Ruben Smit en productiebureau Blackframe.
Als componist begeeft hij zich daarmee op twee paden. Het ene is dat van een zelfstandig, onafhankelijk componist, waarbij elke compositie een zoektocht is naar persoonlijke waarden, in relatie tot klank en beweging. Het andere is dat van een componist die werk maakt in opdracht bij beeld. Hoewel er zeker sprake is van een zekere wederzijdse beïnvloeding, bestaan deze paden naast elkaar; ze kunnen elkaar kruizen, maar lopen niet door elkaar.
Kijk hier voor de website van Musica Nova, toegepast werk. De huidige website betreft voornamelijk het autonome werk.